مدیریت مالی زندگی مشترک چگونه باید باشد؟

 
5 / 5 ( 1 vote )

مدیریت مالی زندگی مشترک امری است که به همفکری زوجین نیاز دارد . افراد تشکیل زندگی خود را غم و شادییکدیگر شریک می دانند . آیا شما مسائل مالی نیز اینگونه فکر می‌کنید؟ قطعاً یکی از مهم ترین مسائلی که زوجین می یست قبل از تشکیل این زندگی مشترک مورد آن به توافق و تفاهم برسند همین چگونگی مدیریت مالی منابع مادی زندگی مشترک است. مدیریت مالی خانواده به حدی مهم است که هم  مشاوره خانواده بعد از تشکیل زندگی مطرح می‌شود و هم یکی از سرفصل‌های مهم مشاوره قبل از ازدواج  دوران نامزدی و عقد زوجین است اگر افراد نتوانند بر سر مدیریت منابع مالی زندگی مشترک خود به یک توافق کامل برسند قطعاً برهه‌های مختلف زندگی مشترک خود دچار اختلافات اساسی خواهند شد.

اکثر مواقع  مشاوره ازدواج برای زوجین، مسفانه دیده شده است، اختلافاتی که زن و شوهر هم دارند ریشه مسائل مالی و مادی دارد که عث شده است آنها به یکدیگر اعتماد نداشته شند. آیا مدیریت مالی به همسرن ربطی دارد؟

مسفانه ما شاهد این هستیم که زوجین مورد مسائل مالی یکدیگر گفت‌وگو نمی کنند و بر سر هم اندیشی مورد مدیریت منابع مالی خانواده ع دارند. توجه به اینکه اکثر اختلافات بر سر مسائل مالی است، عدم تفاهم و اشتراک نظر مورد مدیریت منابع مالی زندگی مشترک بسیار برای آینده زندگی زوجین خطرآفرین است دلیل بروز اختلافات مالی زوجین می تواند موارد زیر شد:

  • داشتن آمد های متفاوت داشت
  • داشتن هدف های اقتصادی ناهمگون
  • فرهنگ های خانواده پی متفاوت
  • داشتن فرهنگ خرید متفاوت
  • عدم اعتماد اولیه به همسر
  • وجود سوءتفاهمات مورد مسائل مالی

ضرورت مدیریت مالی خانواده چیست؟

اگر یک خانواده را همانند یک بنگاه اقتصادی بنگرید خواهید یافت که این سیستم هر چق هم که کوچک شد نیازمند مدیریت منابع مالی است. بدترین پدیده‌ای که مورد مدیریت منابع مالی ممکن است زندگی مشترک روی دهد این است که زوجین به پنهان‌کاری روی بیاورند. این کار می‌تواند عوارض مخربی بر اعتماد زندگی مشترک داشته شند. از طرفی به این موضوع خوب نگاه کنید که بدون وجود اعتماد روابط عاطفی خوب نیز لطمه خواهند دید . پس جه اول فکر پنهان کاری را از سر خود بیرون کنید! شما می یست مانند سایر زمینه‌های زندگی مشترک صداقت داشته شید. صداقت، اعتماد ایجاد می‌کند و داشتن اعتماد روابط عاطفی حسنه را پی خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: مشاوره زناشویی


شایسته سالاری مدیریت منابع مالی خانواده

از طرفی مدیریت مالی خانواده نیازمند شایسته‌سالاری نیز هست شما ید مسائل مسائل مالی خود را دسته بندی کنید. این گونه مواقع زوجین ید یکدیگر همکاری کنند، ولی ابتکار عمل دست همسری شد که این زمینه تخصص و اطلاعات بیشتری دارد.

به طور مثال زمانی که شوهری اطلاعات بیشتری مورد آژانس های املاک و مسکن و همچنین قیمت خانه دارد بهتر از انجام معامله منزل شوهر شد اما از طرف دیگر انتخاب منزل و ویژگی های مورد نیاز خانه برای خانواده همفکری هم انجام شود. یا لعکس زمانی که خانم خانه مورد قیمت پرده و انواع اجناس این کالا اطلاعات بیشتری دارند بهتر است خرید پرده به عهده خانم شد ولی مورد قیمت کلی و انواع آن زن و شوهر می‌یست یکدیگر هم اندیشی و همفکری داشته شند این چنین تصمیم گرفتن مورد مسائل مالی خانواده و مدیریت منابع مالی اقتصاد خانواده می تواند به بهترین وجه تفاهم را میان زوجین به عمل بیاورد . این گونه تصمیم گیری مورد مسائل مالی منزل موافق علم اقتصاد نیز هست که می گوید ید منابع مالی محدود صرف اولویت های مورد نیاز شود .


بیشتر بخوانید: مشاوره خانواده تلفنی


 

راهکارهایی برای مدیریت مالی زندگی مشترک

  • برنامه ریزی برای اهداف اقتصادی خانواده
  • اولویت قرار دادن نیازهای آتی زندگی مشترک
  • نظر گرفتن فرصت ها و تهدیدات برای مسائل مالی پیش‌روی زندگی مشترک
  • داشتن هم اندیشی و همفکری مورد مسائل مالی
  • کسب مشاوره از اهل فن اقتصاد
  • داشتن تعامل سازنده یکدیگر برای تقسیم و مدیریت مالی منابع خانواده
  • تعیین و اصلاح الگوی مصرف خانواده
  • شناخت کمبودها و همچنین نقاط قوت و ضعف مسائل مالی خانواده
  • داشتن صداقت مورد آمدهای خود
  • جریان قرار دادن یکدیگر از هزینه‌های مصرفی یکدیگر
  • برنامه ریزی برای صرفه‌جویی و پس‌انداز منابع مالی

آسیب‌هایی که مدیریت منابع مالی زندگی مشترک پی خواهد داشت

  • مقایسه خانواده خود اطرافیان داشتن
  • اهداف کوه‌مدت مالی
  • نداشتن سرمایه گذاریهای بلندمدت
  • ولخرجی نامتناسب آمد خانواده
  • قرض کردن بدون اطلاع یکدیگر
  • عدم شفافیت مالی خانواده
  • کمک کردن به دیگران به صورت خودسرانه

 

چگونه آمد زوجین شاغل زندگی مدیریت شود؟

دیدگاه یک مشاور خانواده:

سلام،یکی از مشکلات زندگی زوج شاغلین مساله مدیریت آمدمالی زندگی مشترک هست. که همین مساله بسیاری از زندگی ها تبدیل به یه چالش و بحران شده است. البته ارائه راهکار واحد و مشترک خصوص این مساله توجه به متفاوت بودن شخصیت و سبک زندگی ها یه مقدار سخته ولی من سعی میکنم نکات کلی رو این خصوص بیان کنم:

یکی ازکارکردهای مهم مردان که عث ارزشمندی اونا میشه مساله شغل و آمد و پول ناشی از این شغل هست و همین مساله عث کسب *1 یعنی حس بزرگی که راز خلقت مردان هست میشه پس آمدزایی و پول برند منحصربه فرد مردان هست. چرا که این مساله عث میشه افراد خانواده نیازمند مرد بشوند و نیازهاشون را قالب خواست مطرح کنند و این خودبه صورت طبیعی و ناخودآگاه هم حس اقتدار و هم حس پناه دهی و کمک کردن به دیگران را که از دیگر نیازهای مرد محسوب میشه ارضا میکنه.

اما خانواده هایی که خانم شاغله و آمد داره این برند منحصر به فرد مرد ازبین میره و خانم نیزصاحب این برندمیشه و اولین زنگ خطر برای جایگاه اقتداری مرد به صدا میاد از طرفی قالب ارضای نیازهای یه خانم به مردش از خواست به قالب امر و دستور تغییرشکل میده و چون خانم دارای امده دیگه خواست ها هم کمرنگ و نیازها توسط خود خانم پاسخ داده میشه.


بیشتر بخوانید: دلایل اصلی خیانت چیست؟


آسیب شناسی مساله

حال اگر بخواهیم این مساله رو آسیب شناسی کنیم زمانی که خانواده فقط مرد شاغل هست بین ارضای نیازهایی همچون کسب اقتدار و پناه دهی به دیگران که داره براش انجام میشه یه مساله نهفته هست و اون مسوولیت پذیر شدن این مرد نسبت به خانم و نتیجه ارائه توجه و ایفای نقش حامی و تکیه گاهی برای خانمش هست چراکه دائم نگران ارضای نیازهای اوناست.

مثلا وقتی خانم به مردش میگه من مانتو ندارم جواب خواهد شنید که یه روز وقت میگذارم و میریم هم‌ میخریم و یا اینکه بهش پول میده و میگه برو بخر و حتی وقتی خرید از او مورد قیمت و جنس و …میپرسه که خود زمینه گفتگو و توجه رو ایجاد میکنه و حتی عث میشه مورد رفرهای مالی مرد بیرون از خانواده نیزصحبت بشه.

چرا که مرد مجبوره برای خانمش توضیح بده که الان به چه دلیل پول نداره و یا میخواد پول ها رو چکار کنه!!! اما حالت دوم که خانم شاغل هست و خودش پول خودش نیازهاش رو مین میکنه چون دیگه مردنقشی نداشته کمتر پیگیر رفرخانم میشه و اولین ضربه ای که خانم ازاین مساله میخوره اینست که مسوولیت پذیری مرد و توجه،حامی وتکیه گاهی اش برای خانم از بین میره ازطرفی این مردان دیگه نیازی نمیبینندکه رفرهای مالی بیرون از خانواده رو برای خانمشون توضیح بدهند و این عث نگرانی خانم میشه که شوهرش داره چکار میکنه!!


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی ازدواج


 

راهکار های حل مسله مدیریت منابع مالی

  • توجه به این نکات پیشنهاد میکنم کارهای زیر انجام بشود:
    خانمهای شاغل هیچ وقت دعواها و صحبتها وحتی شوخی ها آمدو پولتون رو به رُخ همسرتون نکشید.
  • نکته بعد اینکه ید رفرمالی و پولی خانم جوری شه که شوهر فکر کنه همه چیز ازجمله مدیریت امور خانه به دست او اداره میشه این مساله به همسرتون اقتدار میده و واکنشش به شما توجه آمیز،تکیه گاهی و حمایتگری خواهد بود. مثلا زکردن یه حساب مشترک میتونه راهکار خوبی شه.
  • نکته دیگه اینکه شوهر هم ید مورد برنامه ها و سرمایه گذاری هایی که آینده طرح ریزی کرده مثل خرید و یا تعویض خانه و ماشین برای خانمش بیان و مشورت کنه.
  • نکته دیگه اینکه شوهر مورد رفرمالی که بیرون از خانه داشته ازجمله خریدهایی که داشته البته به صورت کلی و نه جزبه جز همسرش صحبت کنه و چیزی رو از ایشون پنهان نکنه این مورد پیشنهاد میکنم. سامانه پیام کوه گردش حساب و تلفن نک فعال شه جوری که خانم هم به گردش حساب دسترسی داشته شه و بتونه اون رو چک کنه.
  • نکته دیگه اینکه خانم ها یددائم بر این تفکر که سهم من از این زندگی کجاست و چرا پولم روبدم به شوهر ووقتی پول دارم چرا خواست کنم غلبه کنند. پیشنهاد میشود بخشی از سرمایه های زندگی مشترک مثلا آپارتمان اضافی و یا ماشین به نام خانم شه احساس تعلق بهتری برای خانم ایجاد شود و او بتونه راحت تر این تفکرات منفی و غیرمنطقی که تهدیدکننده زندگی ورابطه مشترک هست فائق بیاد.

پایان خواهش میکنم ضمن پرهیزاز نگاه احساسی به این متن، یادن شه قرار بوده پول و آمدزندگی کنیم نه زندگی کنیم برای پول پس نگذارید زندگیتون رو تحت الشعاع خود قراربده و همچنین کید میکنم اگه اختلافات و مشکلاتی روابط و زندگی مشترک وجود داره اول ید اونا حل بشه و بعد این نکات توسط دو طرف رعایت بشه.


بیشتر بخوانید: بیشتر بخوانید: نکات و خدمات مشاوره روانشناسی چیست؟


سوالات متداول

مدیریت مالی ضعیف زندگی مشترک چه مشکلاتی را پی دارد؟

اگر شما نتوانید منابع مالی خانه را به ستی مدیریت کنید قطعاً مشکلات زیادی مواجه خواهید شد از جمله این مشکلات. عدم مین نیازهای اولیه خانواده است. همچنین صورت سوء مدیریت منابع مالی خانواده اختلافات همسر به وجود می آید . زمانی که افراد مدیریت ضعیفی بر سر مسائل مالی داشته شند از کار کردن سرد میشوند و بدون آمد نمی‌توانند برنامه‌ریزی‌های بلند مدتی برای زندگی مشترک خود داشته شند.

نشانه های مدیریت منابع مالی ضعیف چیست؟

از جمله نشانه‌های مدیریت مالی ضعیف، خالی شدن بودجه خانواده است. صورتی که هنوز به سر ماه نرسیده، افراد کم می‌آورند. همچنین قرض کردن از دیگران و فروش وسایل مورد نیاز از جمله نشانه‌های مدیریت منابع مالی ضعیف خانواده است و همچنین عمل نکردن به تعهدات مالی.

چگونه مدیریت منابع مالی خانواده را به بهترین وجه انجام دهیم؟

اولین قدم شما ید برای مدیریت منابع مالی خانواده برنامه‌ریزی کنید بعد از برنامه ریزی شما ید برای نیازهای خانواده بودجه بندی کنید و سپس بعد از بودجه بندی سرمایه گذاری های بلند مدتی برای زندگی مشترک خود داشته شید .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز  خدمات متنوعی را زمینه مشاوره روانشناسی و خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: … Financial Manager – Career Rankings, Salary, Reviews and

 

مدیریت مالی زندگی مشترک چگونه ید شد؟

  از

09353000102

    

 

منبع:لینک منبع

*1:اقتدار