مراحل تربیت کودک در سنین مختلف

 
4 / 5 ( 3 votes )

مراحل تربیت کودک شامل بخش های زیاد و بسیار اساسی می شد برای آن ممکن است شما احساس کنید که آماده هستید امااین آمادگی نیازمند مهارت های مهمی است . بچه ها خودشان را از دید والدین خود می بینند . تن صدای شما، زن بدن شما و هر حرف شما ، توسط بچه های شما جذب می شود. کلمات و عملکردهای شما به عنوان یک والد بیش از هر چیز دیگر بر عزت نفس او ثیر می گذارند. اگر کودک را مواقع موفقیت تحسین کنید این عمل اثر شگفت انگیزی دارد . نقش مشاوره خانواده را این امر مهم فراموش نکنید .

ایجاد توانایی

تربیت کودک اجازه دادن به او برای انجام کارها به صورت مستقل عث می شود که توانایی و قت بیشتری داشته شد . مقابل ، کم کردن نظرات بچه ها یا مقایسه آن فرزندان دیگران ناخوشایند است و عث می شود بچه ها بی ارزش شوند . اگرچه تمرکز کامل بر مراقبت از کودک مهم اسن اما ممکن است گاهی بعضی چیزها را فراموش کنید یا زمان خود را صرف مراقبت از خود کنید . اما نگران نشید زیرا مراقبت از خود به لحاظ ذهنی و فیزیکی به شما ک ، صبر، تخیل و انرژی که نیاز دارید به عنوان یک والد شید کمک میکند پس هنگام استفاده از مبحث  مراحل تربیت کودک از خودن غافل نشوید .

گاهی اوقات ممکن است ناراحت یا شکننده شید . اما اگر احساس خستگی می کنید ، کودک خود را یک مکان امن قرار دهید یا از فرد دیگری بخواهید او را برای مدتی نگه دارد . خوب است که کمی وقت بگذارید احساس آرامش کنید. شما همچنین می توانید به اق دیگر برای نفس کشیدن عمیق بروید و یا خواسر صحبت کردن یک عضو خانواده یا دوست برای تخلیه روانی شید . این سخنان چکیده ای از مبحث گسترده مراحل تربیت کودکان است .

 

مراحل تربیت کودکان چهار ساله

مراحل تربیت کودکان چهار ساله دشواری بسیار دارد زیرا کودکان والدین خود را زیر نظر گرفته و  چگونگی رفر آنها را تماشای والدین خود یاد می گیرند. قبل از اینکه کودک بزرگتر خود را مقابل کودک کوچکتر و خردسال خود تنبیه کنید ، به این موضوع فکر کنید : آیا می خواهید که فرزندن هنگام بزرگسالی مثل شما عصنی رفر کند؟ آگاه شید که شما به طور مداوم توسط بچه های خود تماشا و کپی برداری میشوید . مطالعات نشان داده اند که کودکانی که به طور معمول کتک میخورند و یا تنبیه دیگران را می‌بینند بزرگسالی نقش پررنگی عصنیت و پرخاشگری خانه و اجتماع دارند پس حفظ خونسردی را اثر بخش ترین مرحله از مراحل تربیت کودک چهار ساله بدانید .

چهار سالگی ، کودک پیش دبسنی شما صدها کلمه را می داند و می تواند از جمله هایی پنج کلمه یا بیشتر استفاده کند . استفاده از کلمات به عنوان سلاح خودداری کنید مثلا استفاده از جمله هایی مثل ؛ ” شما بیشتر مثل یک بچه کوچک عمل می کنید ” عث آسیب رساندن به فکر و حتی جسم فیزیکی کودک می شود . کلمات خود را دقت انتخاب کنید و مهرن شید اجازه دهید بچه های شما بدانند که هر کس اشته می کند و شما هنوز هم آنها را دوست دارید ، حتی زمانی که رفر آنها را دوست ندارید و این نکته مهمترین نکته از مراحل تربیت کودک چهار ساله است .


بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره کودک تلفنی


مراحل تربیت کودک پنج ساله

مراحل تربیت کودک پنج ساله همانطور که گفته شد بخش های زیاد و متفاوتی دارد مراحل تربیت کودکان چهار ساله را مختصرا محث قبلی بیان کردیم اما پنج سالگی ، فرزند شما به وضوح صحبت خواهد کرد ، استفاده از کلمات بیشتری را میداند ، اغلب جمله های پیچیده حتی نه کلمه هم موفق است  صفاتی که می خواهید کودک خردسالن ببیند و تقلید کند را برای او به یک مدل رفری تبدیل کنید مثل :

  • احترام
  • دوستی
  • صداقت
  • مهرنی
  • تحمل

مهمتر از همه ، بچه هاین بگونه ای رفر کنید از دیگران انتظار دارید که شما رفر کنند . شما نمیتوانید انتظار داشته شید که بچه ها همه کارها را ست و صحیح انجام دهند به این دلیل که شما می خواهید شبیه به بزرگسالان شند . ک کودکن استفاده از مشاوره کودک حد زیادی امکان پذیر است . هنگامی که مشغول به کاری میشوید ، احتمال دارد فرزندن خواسر همکاری شما شد پس به او اعتماد کنید .

گذشت زمان او احتمالا کنترل بیشتر بر رفر و اندام های حرکتی خود دارد . کودک شما ممکن است مورد شروع مسه احساس اضطراب کند . از مراحل تربیت کودک پنج ساله این است که فرزند شما ممکن است گاهی اوقات حقیقت را مورد چیزهایی پنهان کند یا حتی وغ گفتن را شروع کند . پس تربیت فرزند خود ید نهایت دقت را بکار ببرید . به عنوان مثال، او ممکن است بگوید «من این کار را نکردم» حتی زمانی که این کار را انجام داد متعجب و مضطرب نشوید این یک بخش عادی از توسعه ذهنی و فکری کودک  است .

 

 

مراحل تربیت کودک شش ساله

مراحل تربیت کودک شش ساله از مراحل تربیت کودکان پنج ساله متفاوت است . فرزند شما اعمال خود را حد چشمگیری افزایش داده مثلا میتواند لس خود را بدون نیاز به شما بپوشد او همچنین می تواند از چنگال ، قاشق و گاهی اوقات یک چاقو استفاده کند برای مثال، برای گسترش کره روی نان. شما هنوز هم ید او را تحت نظارت قرار دهید و گاهی اوقات به او کمک کنید ، اما او می تواند به توالت بروید، خودش را بشوید و دندان های خود را مسواک بزند پس ید این نکات مهم بهداشتی را به او بیاموزید . شش سالگی کودک شما دوست دارد حرکت کند و فعال شد قدم بزند پاهای متناوب لی لی کند ، و اعمالی مثل پرب کردن ، گرفتن و یا لگد زدن به توپ ، لا رفتن ، پریدن ، تعادل یک پا را امتحان کند .

این محدوده سنی مهارت های حرکتی کودک پیش دبسنی شما رو به بهبود است . از مراحل تربیت کودکان این است که  او می تواند استفاده از قیچی کودک ایمن برش بزند و یا نام و نام خانوادگی خود را بنویسد . او همچنین ممکن است بتواند یک حلقه را بکشد و نقاشی های دقیق افراد قطعات بدن و لس را نقاشی کند .

رفرهای این سن

این سن ، فرزند شما همچنین ممکن است :

  • نام، آس و تلفن یا شماره تلفن همراه خود را بنویسید .
  • سمت راست و چپ خود را بخوبی بشناسد .
  • توضیح دهد که چگونه برخی از اشیاء کار می کنند برای مثال، چطور ب را یک مغازه را بچرخاند .
  • کار کردن اجسام سنگین تر را بداند .
  • نام حداقل چهار رنگ را بلد شد .
  • مورد وقایع گذشته ، حال و آینده صحبت کند برای مثال ، می داند که تفاوت بین چیزهایی که او انجام داده ، انجام می دهد و انجام خواهد داد چیست .

 اهمیت زی

به او اجازه زی دهید یا او زی کنید چرا که زی کمک می کند کودک پیش دبسنی به بیان احساسات مانند شادی ، هیجان ، خشم و یا ترس بپردازد . کودک شما ممکن است به زی کثیف شن و ماسه یا گل علاقه داشته شد ، یا مثلا تظاهر کند که زی عروسک ها یا اسب زی ها ، و زی فضای ز به مقدار زیادی برایش جذاب هستند . زمانی را برای زی تخیلی و خلاقانه کودک محیا کنید : این ممکن است زی های نقاشی ،  زی موسیقی و شعر دار یا نمایش شد .

کودک شما ممکن است دوست داشته شد برقصد ، به اطراف پرش کند و یا نوعی موسیقی ابزارهای ساده بنوازد . خواندن کودک پیش دبسنی شما امری بسیار مفید است مثل خواندن داسن ، آواز خواندن و تفریحات کودکانه به صحبت کردن ، تفکر و تخیل کودک شما کمک میکند و از مهمترین عناوین مراحل تربیت کودکان شش ساله می شد .

 

مراحل تربیت کودکان شش ساله از نظر روانشناسی

مراحل تربیت کودکان شش ساله از نظر روانشناسی بسیار مهم است به عنوان یک پ و ما، همیشه بدانید که والدین هم اشته می کنند و از طریق تجربه نکات مهم تربیت را می آموزند پس ید به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه کنید ره آنچه که می دانید اطمینان داشته شید . اینجا برخی از کارهایی که برای رشد فرزندن سن شش سالگی از نظر روانشناسان و متخصصان می توانید انجام دهید آمده است : شناخت نقاط قوت و ویژگی های مثبت او اعتماد به نفس وجود فرزندن ایجاد کنید. گاهی اوقات عزت نفس کودکان دوره های ابتدایی مدارس کاهش می یابد ، زیرا آنها خودخواه تر می شوند و خود را دیگران مقایسه می کنند .

اهمیت آزمون و خطا

به فرزندن اجازه دهید که اشته کند این نکته به او کمک می کند ک کند که یادگیری و بهبود همه چیز مورد اشتهات چگونه است . فرزند خود داسن بخوانید خواندن برای رشد سواد فرزند شما بسیار مهم است . فرزندن را تشویق کنید که از عواقب رفرها آگاه شود و چیزها را از دیدگاه دیگران ببیند . شما می توانید این کار را سوالاتی مانند « فکر میکنی بقیه چه احساسی دارند وقتی این کار را انجام می دهی ؟ » انجام دهید . ایده ها را و مورد مسائل مهم فرزندن صحبت کنید . این از مهمترین  مراحل تربیت کودکان است که به شما کمک می کند فرزندن ارتط برقرار کنید و نشان می دهد که به او علاقه مند هستید .

همانطور که فرزند شما بزرگتر می شود، اجازه دهید او تصمیم گیری خانواده تصمیم بگیرد و احساس مهم بودن کند . این نکته را فراموش نکنید که شما ممکن است متوجه شوید فرزند شما بیشتر از رویدادهایی که اخر دیده یا شنیده است مانند آلودگی های طبیعی آگاه است. این آگاهی رو به رشد از جهان می تواند موجب اضطراب و ترس شود ، اما بدانید که بحث مورد موضوعات سخت می تواند به کودک شما کمک کند جهان را ک کند مراحل تربیت کودک شش ساله از نظر روانشناسی بسیار حائز اهمیت اند که نید از آنها غافل شید .

سوالات متداول

نقش پ تربیت فرزند به چه میزان است؟

گذشته پ تربیت فرزندان نقش مهم و زیادی نداشت. تنها وظیفه پ قل فرزندان تهیه مایحج زندگی برای آنها بود. اما امروز پ خانواده تربیت فرزندان نقش مهمی را ایفا می کند و گاهی حتی فرزند به پ خود بیشتر از ما وابسته می شود و میزان حرف شنوی از پ نسبت به ما بیشتر است. یکی از مهم ترین نقش های پ تربیت کودک آموزش نحوه رها شدن کودک از احساسات خود است. این وظیفه را معمولا پ خانواده بهتر از ما ایفا می کند.

آیا تهدید تربیت کودک موثر و مفید است؟

ید گفت که تهدید تربیت کودکان یک نقش بسیار منفی را ایجاد می کند. واقع والدین تهدید کردن فرزند خود، او را به انجام دوره رفر اشته سوق می دهند. مثلا وقتی والدین می گویند اگر یکر دیگر این کار را انجام دهی … واقع کودک این تهدیدها را متوجه نمی شود یعنی قسمت اول که اگر یکر دیگه را به دید مثبت نگاه می کنند و اصولا دفعه بعدی هم آن را انجام می دهند. این قبیل تهدیدات برای کودک واضح و روشن نیست و کار را تربیت کودک سخت و بدتر هم می کند.

آیا رشوه دادن یا همان جایزه تربیت کودک موثر است؟

وقتی از کودک میخواهیم که فلان کار را انجام بده تو را به پارک ببریم یا مثلا رختخواب تو جمع کن اجازه دهیم تلویزیون تماشا کنی. این رفرهای اگر و رشوه دادن ها برای کوه مدت مفید واقع می شود و کودک این کارها را انجام میدهد اما برای کارهای بزرگ تر و طولانی مدت این راهکار جواب نمی دهد. واقع این رفرها کودک را شرطی می کند حتی بزرگسالی نیز موجب گرفتن رشوه می شود.

خدمات مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز  خدمات متنوعی را زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:   The Ages and Stages of Child Development

 

مراحل تربیت کودک سنین مختلف

  از

09353000102

    

 

منبع:لینک منبع