تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی و نکات مهم آن

 
5 / 5 ( 3 votes )

تربیت فرزند از دیدگاه روانشناس

تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی مبحثی گسترده ست روانشناسی کودک یکی از شاخه های مهم روانشناسی و یکی از زمینه های تخصصی است که اغلب مورد مطالعه قرار می گیرد . این شاخه بر ذهن و رفر کودکان از زمان تولد نوجوانی تمرکز دارد . روانشناسی کودک نه تنها به چگونگی رشد کودکان از لحاظ فیزیکی ، بلکه توسعه روانی ، هوشی ، عاطفی و اجتماعی آنها بستگی دارد . از آنجا که دوران کودکی نقش مهمی دوره های دیگر زندگی ایفا می کند ، کم کم تعجب می کنید که چرا این موضوع روانشناسی ، جامعه شناسی و آموزش به عنوان مهم ترین مبحث شناخته شده است .

کارشناسان نه تنها بر تأثیرات زیادی که به رشد کودک عادی کمک می کنند ، تمرکز دارند ، بلکه به عوامل مختلفی که می تواند موجب مشکلات روحی دوران کودکی شود هم اهمیت فراوان میدهند . عزت نفس ، مسه ، والدین ، فشارهای اجتماعی و سایر موضوعات تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی ، علاقه مندی تعداد زیادی از روانشناسان کودک است که مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی تلاش می کنند کودکان را به رشد و پیشرفت راه هایی که سالم و مناسب هستند کمک کنند .

اهمیت تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی

اهمیت تربیت فرزند از نظر روانشناسی و مطالعه روانشناسی کودک گسترده و عمیق است . هدف نهایی این حوزه ، بررسی ثیرات زیادی است که تربیت فرزندان ارتط دارند و از این اطلاعات برای بهبود روابط فرزندان و والدین ، آموزش و پرورش ، مراقبت از کودکان ، روان مانی و سایر موارد متمرکز بر بهره وری هوشی کودکان استفاده کنند . ک ستی از نحوه رشد ، فکر کردن و رفر فرزندان خود بهتر می توانید برای کمک به بچه ها مراقبت از آنها آماده شوید .

امروزه میدانیم که روانشناسی کودک مبحثی منحصر به فرد و پیچیده است ، اما بسیاری از روانشناسان توجه به چشم انداز منحصر به فردی که حال نزدیک شدن به توسعه هستند دیدگاه های متفاوت دارند . کارشناسان همچنین پاسخ خود به برخی از سوالات بزرگتر روانشناسی کودک تفاوت نظر دارند ، از جمله اینکه آیا تجارب اولیه بیشتر از موارد بعدی مهم است یا اینکه طبیعت اطراف یا پرسر کودک برخی از جنبه های تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی نقش بیشتری را زی می کند .

 

راه های تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی

راه های تربیت فرزند از نظر روانشناسی شامل محث بسیار زیادی است اما از لحاظ ریخی ، کودکان اغلب به عنوان نسخه های کوچکتر از بزرگسالان دیده می شوند . آلبرت انیشتین زمانی به ژان پیاژه پیشنهاد داد : که بچه ها به طور متفاوتی از بزرگسالان فکر می کنند اما به آنها شبیه اند ، پیاژه اعلام کرد که “این کشف خیلی ساده بود که فقط یک نابغه می توانست به آن فکر کند ” . توجه به اهمیت تربیت فرزند از نظر روانشناسی وقتی به پیشرفت فرزند خود فکر می کنید ، چه اتفاقی می افتد ؟ اگر شما مانند بیشتر مردم مورد عوامل داخلی که یک کودک رشد می کند از قبیل ژنتیک و ویژگی های شخصی فکر می کنید این صورت ید بدانید پیشرفت و تکامل کودک شامل اثراتی بیش از فعل و انفعلات ونی است است که از ون فرد ایجاد می شود .

عوامل محیطی مانند روابط اجتماعی و فرهنگی که آن زندگی می کنیم نیز نقش اساسی ایفا می کنند . روانشناسان کودک ممکن است کمک به والدین مقابله نگرانی های مربوط به تربیت فرزند تخصص داشته شند و یا ممکن است یک رویکرد کلی تر را پیش بگیرند . هر دو مورد ، این متخصصان تلاش می کنند بچه ها را برای حل مشکلات لقوه یاری کنند و به شیوه ای که منجر به نیج سالم می شود ، رشد دهند . برای مثال ، روانشناسان کودک ممکن است شیوه های مشاوره کودک و مشاوره خانواده به بهترین نیج روانشناختی دست یابند و یا ممکن است بچه ها بگونه ای کار کنند به رشد ذهنیت های سالم برسند .

آموزش تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی

آموزش تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی مبحثی است که شما ید از آن چیزهای مهم تربیت کودک خود را یاد بگیرید . روانشناسی کودک شامل طیف گسترده ای از موضوعات ، از جمله تأثیرات ژنتیکی رفر و فشارهای اجتماعی بر توسعه فکری و ذهنی و تربیتی کودک است . موارد زیر تنها برخی از موضوعات اصلی هستند که برای مطالعه تربیت فرزند از نظر روانشناسی ضروری هستند :

  • ژنتیک
  • ثیرات محیطی
  • پیش از تولد
  • رشد اجتماعی
  • توسعه شخصیت
  • زن
  • نقشهای جنسیتی
  • توسعه فکری شناختی
  • توسعه فکری جنسیتی

 

 

تجزیه و تحلیل تربیت فرزند از نظر روانشناسی

برخی از زمینه های اصلی که ما تجزیه و تحلیل تربیت فرزند از نظر روانشناسی ید نظر بگیریم عرتند از :

محتوای اجتماعی :

روابط همسالان و بزرگسالان ثیر بسیاری بر نحوه تفکر ، یادگیری و توسعه فکر کودکان دارد . خانواده ها ، مدارس و گروه های همکار همه بخش مهمی از زمینه اجتماعی را تشکیل می دهند.

متن فرهنگی :

فرهنگی که کودک آن زندگی می کند ، مجموعه ای از ارزش ها ، آداب و رسوم ، مفروضات مشترک و شیوه های زندگی است که بر طول عمر ثیر می گذارد . فرهنگ ممکن است نقش کودکان رابطه والدین خود ، نوع آموزش و پرورش آنها و نوع مراقبت از فرزند شد .

زمینه اجتماعی-اقتصادی :

کلاس اجتماعی همچنین می تواند نقش مهمی توسعه فکر و هوش و تربیت کودک ایفا کند . وضعیت اجتماعی و اقتصادی (اغلب به اختصار SES) بر اساس تعدادی از عوامل مختلف از جمله میزان تحصیلات مردم ، مقدار پولی آنها ، کار آنها و جایی که آنها زندگی می کنند ، استوار است . کودکانی که خانواده های دارای وضعیت اجتماعی اجتماعی لا هستند ، دسترسی بیشتری به فرصت ها دارند ، حالیکه خانواده های دارای وضعیت اجتماعی پایین اقتصادی می توانند دسترسی کمتری به مراقبت های بهداشتی تربیتی مثل مراکز مشاوره خانواده و روانشناسی ، تغذیه کیفیت و آموزش داشته شند .


بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره کودک تلفنی


 

چگونگی تربیت فرزند از نظر روانشناسی

چگونگی تربیت فرزند از نظر روانشناسی ید مورد اهمیت بیشتری قرار گیرد محث اهمیت تربیت فرزند از نظر روانشناسی و راه های تربیت فرزند از نظر روانشناسی آموختیم یکی از کارهایی که والدین می توانند انجام دهند این است که نه تنها بر رفر فرزندانشان نظارت کنند بلکه آنها را مسئول اقدامات خود کنند . نهایت مهمترین چیز این است که بگونه ای مثبت رفر کنید که فرزندن را مجبور به تقلید کردن کند ، گوش دادن به نیازهای فرزندن و تعیین مرزهای مشخصی را که برای کودک مناسب و مفید است را مورد توجه قرار دهید و به یاد داشته شید که چگونه اعمالن بر آنها ثیر می گذارد  پس عملکرد شما وهله اول مهم ترین امر است .

رفر روزمره شما تربیت فرزندن ثیر مستقیم دارد به همین دلیل مبحث آموزش تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی را حائز اهمیت فراوان میکند ، حتی حین رانندگی لا بردن تن صداین ، به شکل و شیوه ای که کودک شما برای بقیه زندگی خود عمل می کند شکل می دهد . روانشناسان به این موضوع به عنوان ثیر اجتماعی والدین اشاره می کنند . والدین به طور مستقیم، غیر مستقیم و از طریق مدیریت فعالیت های فرزند خود ، مهارت های اجتماعی فرزند خود را تحت ثیر قرار می دهند. والدین معلم اول فرزندشان هستند و دانش خود را از طریق آموزش مستقیم برای زندگی به کودک می آموزند . آنها همچنین به صورت غیرمستقیم از طرق اقدامات روزانه خود ، مانند گفتگو بزرگسالان دیگر حالی که فرزندانشان حضور دارند ، بر فرزند خود ثیر می گذارند .

تربیت فرزند و نقش بزرگسالان

مبحث تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی فهمیدیم کودکان بسیار مستعد به تقلید از اقدامات افراد اطرافشان ، به ویژه بزرگسالان هستند . نهایت ، والدین مسئول تجربیات و تعاملات اجتماعی فرزندانشان هستند و بنابراین محیطی که کودک معرض آن قرار می گیرد رفر آینده او را شکل می دهد . توجه به چگونگی تربیت فرزند از نظر روانشناسی اگر چه تمام والدین از راه های مشابه بر فرزندان خود ثیر می گذارند ، تأثیر نهایی فرزند توجه به سبک والدین متفاوت است .سبک های والدین می توانند از یک خانواده به دیگران متفاوت شند .

چهار نوع اصلی تعاملات والدین وجود دارد که براساس سطح آمادگی و پاسخگویی آنها است مطالعه این چهار نوع و تلاش برای بهترین نوع بودن خود از راه های تربیت فرزند از نظر روانشناسی است . والدینی که معرض دشواری  پاسخگوی خوبی اند و به آرامی کودک برخوزد میکنند معتبر هستند . این سبک والدین به واسطه محدودیت های روشن رفر کودک و توانایی تفکر و ارتط کودک به طور آشکار تعریف می شود . یک نوع تهاجمی تر از والدین به عنوان اقتدارگرا توصیف شده است . بطور مثال این نمونه از پ و ما می خواهند بچه هایشان نمرات خوب یافت کنند اما آنها را پشتینی و کمک نمی کنند .

 

نقش والدین تربیت فرزند

نوع دیگر والدین استبدادی هستند که می خواهند بدون توجه به شرایط قوانین خود را بدون سوء استفاده تحقق بخشند و اگر  آنها مواجه نشوند ، عواقب شدیدی را اعمال خواهند کرد . این دو سبک والدین هر دو انتظارات لا مشخص می شوند ، این حال والد معتبر بیشتر مایل به مصالحه و ارتط بچه های خود است . دو سبک بعدی به عنوان والدینی تعریف می شوند که به شیوه های مختلف به فرزندان خود بی توجه هستند.

این والدین فرزندان خود را خیلی رضایت بخش نمی دانند بلکه به خواسته ها و خواسته هایشان پاسخ می دهند . والدین پذیرشگر که مثلا هنگام خرید همه چیز را برای فرزند محیا میکنند و  والدین خودخواه که به هیچ نحوی به خواسته کودک اهمیتی نمی دهند ، کودکان را نادیده می گیرند و کاملا بر نیازهای خود تمرکز می کنند . هر دو سبک والدین ثیرات منفی بر روی فرزندانشان دارند .

آینده و تربیت فرزند

فرزندان والدین معتبر معمولا توانا ، مطمئن و اعتماد به نفس زندگی اجتماعی خود عمل میکنند . این کودکان دیدگاه و اطلاعات بیشتری از خود نشان می دهند . یکی از محققان روانپزشکی مشهور، می گوید وقتی که آنها به نوجوانی می رسند عملکرد تحصیلی نسب لا هستند و مصرف مواد مخ و رفر بزهکارانه میانشان کم است . والدین اقتدارگرا فرزندان ناراضی و کم اعتماد به نفس دارند . این به احتمال زیاد به دلیل فشار شدید از جانب والدین برای موفقیت است و اغلب ممکن است اثر متضاد را به همراه داشته شد، چرا که فرزندانشان مسه ضعیف عمل می کنند .

فرزندان والدین پذیرشگر قا به انجام هر کاری هستند که می خواهند انجام دهند . طول سال های نوجوانی، این کودکان احتمالا به شدت الکل و مواد مخ روبرو هستند . به طور کلی این کودکان علاقه مند به نادیده گرفتن قوانین هستند ، زیرا دوران کودکی آنها مرزها و محدودیات نبوده . بچه های والدین بی توجه و خودخواه هم مسه به ضعیفی عمل کنند . آنها همچنین ایجاد روابط دوسنه مبتنی بر ترس از رها شدن مشکل دارند . به عنوان نوجوان ، آنها بیشتر به افسردگی مبتلا هستند ، رفر جنسی خطرناک اند ، و سوء مصرف مواد مخ و الکل را تجربه میکنند . نهایت توجه به اهمیت تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی سبک والدین تأثیر شدیدی بر رشد کودک دارد ، که به خوبی نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد .

سوالات متداول

آیا خواب کودک ید زمان مشخصی داشته شد؟

اغلب والدین یک ساعت مشخص را برای خواب کودک نظر می گیرند؛ اما طبق پژوهش های انجام شده نیازی نیست که خواب کودک یه ساعت مشخص و معین و غیرقابل تغییری داشته شد. کودک ید قبل خواب یکسری موارد و کارها را انجام دهد. مثلا وقتی به کودک می گوییم بریم مسواک بزنیم کودک خود متوجه شود که زمان خواب او فرارسیده است. یعنی به صورت غیرمستقیم بگوییم که وقت خواب است و خودش متوجه شود. اگر کودک انتهای شب و قبل خواب اشتهی مرتکب شده است ید خیلی آروم و به تذکر کوه به او گوشزد کنیم کودک خواب آرامی داشته شد.

آیا بیدار شدن کودک ید زمان و یم مشخصی داشته شد؟

بیدار شدن کودک نیز ید مثل زمان خواب او شد. کودک ید شادی و نشاط از خواب بیدار شود. نید والدین کودک او را دلهره و به طور ناگهانی از خواب بیدار کنند. زیرا کودک ابتدای بیدار شدن هنوز به مرحله هوشیاری نرسیده است و این بیدار شدن ناگهانی موجب ایجاد ترس و اضطراب کودکان می شود.

آیا تعیین وظایف و تکالیف روزانه برای کودک همان ابتدای کودکی ثیر خوبی تربیت کودک دارد؟

یکی از مواردی که والدین از همان ابتدا ید آن را مدنظر قرار دهند این است که برای کودک یکسری وظایف و تکالیف مشخص کنند کودک طول روز آنها را انجام دهد. البته ید توجه داشته شید که این وظایف ید ساده و کوچک شد کودکان از عهده انجام دادن آنها برآید. این موارد عث می شود که عادت های خوب و رفرهای مناسبی مثل: ایجاد مسئولیت پذیری، احترام به بزرگتر ها، ویژگی وقت شناسی و بسیاری صفات پسندیده دیگر کودکان ایجاد شود.

خدمات مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز  خدمات متنوعی را زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  IMPORTANT THINGS CHILD PSYCHOLOGY TEACHES US ABOUT CHILDREN

 

تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی و نکات مهم آن

  از

09353000102

    

 

منبع:لینک منبع