انگیزه های افراد از ازدواج با فامیل چیست ؟

 
5 / 5 ( 2 votes )

ازدواج فامیل یکی از الگوهای ازدواج ایران است . این ازدواج شامل افرادی میشود که چهار نسل گذشته حداقل یک جدمشترک داشته شند . افراد برای این گونه ازدواج ها انگیزه های خاص خود را دارند ، دلایلی اعم از انگیزه های :

  • مذهب
  • نژاد
  • فرهنگ
  • مسائل مالی

انگیزه های افراد از ازدواج فامیل

خانواده های ثروتمند ترجیحشان ازدواج فامیل است . چرا که این کار اموالشان  را ون خانواده خود حفظ میکند . افراد مذهب خاص و یا خانواده های سنتی و مذهبی به دنل کسانی هستند که داخل یک بستر مشترک رشد یافته شند از لحاظ اعتقادات و آداب معاشرت هم به مشکل برنخورند . به همین ترتیب افراد نژاد و فرهنگ های گوناگون هم از این قاعده پیروی میکنند . به عرت دیگر افراد  به خاطر وجود تناسب بیشتر و شناخت مناسبی که از هم دارند روی خوش به این نوع ازدواج نظر می افکنند . ازدواج فامیل مزایا و معایب خاص خود را دارد . اما عواقب وخیم ژنتیکی که بر نسل های آینده میگذارد قابل مقایسه هیچ کدام از مزیت هایش نیست .

ازدواج فامیل نزدیک

ازدواج فامیل نزدیک به معنای ازدواج کسی که او پبزرگ یا ما بزرگ مشترکی _ مثل دختر عمو و پسر عمو ، پسر عمه و دختر دایی ، دختر خاله و پسر خاله و… _ داریم.  به طورکلی رابطه ازدواج ما چیزی تحت عنوان ازدواج بی خطر نداریم . ازدواج هر فرد دیگری خطری ۲ ۳ صدی را شامل می شود ؛ اما ازدواج فامیل نزدیک ایجاد اختلال ژنتیکی ده برابر بیشتر از ازدواج غیر آن است . این همه پیوند خویشاوندی ، بنا به دلایلی که ذکرش رفت ، بسیاری از خانواده ها یکی از معیار های ازدواج به شمار می رود و بسیار حائز اهمیت دانسته می شود . ضرب المثل معروف ” عقد دختر عمو و پسر عمو را آسمان ها بسته اند ” به خوبی مبین ریشه این نوع تفکر جامعه ما است.

ازدواج فامیل دور

ازدواج فامیل دور از لحاظ  مشکلات ژنتیکی ریسک کمتری نسبت به ازدواج فامیل نزدیک دارد . اما این ریسک نسبت به شناخت طرفین بیشتر می شود . ازدواج فامیل به علت نزدیکی خانواده ها و ملاحظاتی که بینشان وجود دارد ، غالً خانواده ها از تحقیقات قبل از ازدواج اجتناب میکنند . چرا که آشنایی قبلی عث ایجاد توقع طرفین شده و انتظار اعتماد بی چون و چرایی پدید می آید . این جا ممکن است چیزی تحت عنوان تحقیقات محلی مصداق توهین و یا بدبینی جلوه داده شود . این همه چه ازدواج فامیل نزدیک چه ازدواج فامیل دور توصیه میشود خانواده ها ملاحظات را کنار بگذارند و بدون پیش زمینه فکری، ست مثل ازدواج   غیر فامیل به تحقیقات قبل از ازدواج بپردازند .

 

شرایط ازدواج فامیل چیست

شرایط ازدواج فامیل را حتی صورت ازدواج فامیل دور نید از یاد برد ! آمار ناهنجاری های ما زادی مثر از ازدواج های خویشاوندی کشور ما بسیار لاست ؛ نید این خطر را دست کم گرفت و یا پشت گوش انداخت . توجه به آمار رو به رشدی که این ناهنجاری ها دارند ید آن را جدی گرفت . هرچند که از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از مان است .

بنابر این از همان ابتدا ید از تشویق جوان ها به این گونه پیوند های خانوادگی جلوگیری کرد . اما اگر علاقه ای شکل گرفته بود و طرفین به این ازدواج اصرار داشتند بهتر است این ازدواج کنترل شده و زیر نظر مشاور صورت بگیرد . خوشبخنه امروزه وجود مراکز مشاوره خانواده و روانشناسی ، این شرایط زیل مشاوره ازدواج برای زوجین فراهم شده است.  بنابراین یکی از مهمترین شرایط ازدواج فامیل مراجعه به افراد متخصص و از همان ابتدا اوضاع را کنترل کردن است .

ازدواج فامیلی چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا و معایب ازدواج فامیل بسیار است ؛ اما از مهمترین واشتراکی ترین مزیت اینگونه ازدواج ها میتوان به مسئله تناسب و هم کفو بودن اشاره کرد . هر چند که این مزیت صد صدی نیست و ممکن است زوجین بعد از زندگی مشترک به این نتیجه برسند که قبل از ازدواج اصلاً هم را نمی شناخته اند . به هر حال توجه به آمار و اطلاعات کسب شده ، میزان طلاق این گونه پیوند های زناشویی کمتر است . البته این مسئله به خاطر سازش و یا هم کفو بودن بیشتر نیست ؛ بلکه بدین خاطر است که اعضای خانواده به خاطر بر هم نخوردن روابط خویشاوندی و ارتطاتی که دارند ، به ریش سفید های فامیل متوسل شده و مانع جدایی زوجین میشوند . مشاوره خانواده این زمینه میتواند به شما کمک نماید .


بیشتر بخوانید:  معایب ازدواج فامیلی


 

ریسک ازدواج فامیل

از طرفی نشان داده شده است که ازدواج فامیل  ریسک بروز اختلالات مربوط به ژن های اتوزومال مغلوب را لا میبرد . این امر عث بروز مشکلات ما زادی میشود . ازدواج فامیل یکی دیگر از مشکلات ازدواج میشد . هر انسانی یکی از ژن هایش را از ماش و دیگری را از پش یافت میکند . بیماری‌های اتوزومی مغلوب ، که اغلب ازدواج فامیل بروز میکند ، هر دو ژنی که به ارث برده ناقص و معیوب است . این حالی است که ازدواج های غیر فامیلی اگر چه یکی از والد ها دارای ژن نا سالم شند ، آن به جنین  نمی رسد. چرا که ژن سالم غالب است و آن به جنین منتقل میشود .

صورتی که ازدواج های فامیلی به علت وجود ژن مشابه ، هر دو ژن ناسالم را منتقل کرده و حتی آن را تشدید میکنند. ازدواج نزدیک ازدواجی است که از نظر فیزیکی، پزشکی و روانی خودش عیب و ایرادهای ارثی را که تمام خانواده ها هست به بچه‌ ها حتی غالب اوقات یک حالت تشدید شده به فرزندان منتقل میکند .

 

ازدواج فامیل را به دقت بررسی کنید

از دیگر مزایا و معایب ازدواج فامیل میتوان به ثیر مثبت این گونه ازدواج ها بر آرواره ها و دندان های کودکان اشاره کرد. آرواره ها و دندان ها چون ترکیب یکسانی دارند ، بچه‌ ها از این نظر نظم و ترتیب بهتری خواهند گرفت . این حال این ازدواج به خاطر عواقب وخیمی که دارد ، اصلاً توصیه نمیشود . غالب اوقات ازدواج های خارج از نژاد فامیلی ، میتوانیم جنبه های مثبتی را که هر دو نژاد از پ و ما وجود داشته و به فرزندان منتقل شده ، ببینیم . از آن جایی که سیستم بدن میتواند میان خوب و بد ژن خوب را برگزیند و ژن سالم غالب و منتقل شونده است ، پس ازدواج های غیر فامیلی میتواند به فرزندان سالم تری از لحاظ فیزیکی و روانی منجر شود .

ازدواج های فامیلی بیماری های اعضای فامیل را به جنین منتقل میکند . اکثر مواقع حتی شدید تر از آنچه که ژن پ و یا ما بوده فرزند بروز و ظهور پیدا می کند. به همین دلیل این نوع ازدواج ابداً توصیه نمیشود. نیج تحقیقات نشان داده است که بیشتر ازدواج های فامیلی به نشانگان داون فرزندان انجامیده . نشانگان داون یک نوع عقب ماندگی ذهنی است که ممکن است دارنده خود را  به بیماری های قلبی مشکلات شنوایی و بینایی و آلزایمر منجر کند . همچنین ازدواج فامیل خطر ابتلای فرزند را به بیماری های ( عصبی – مغزی ، عصبی – عضلانی ، مبولیکی ، خونی ، اسکلتی – استخوانی ، غدد ، پوستی ، قلب و عروق ، اختلالات بینایی) افزایش میدهد .


بیشتر بخوانید: بهترین ازدواج فامیلی


خدمات مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز خدمات متنوعی را زمینه مشاوره ازدواج فامیلی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Motives in Marriage

 

انگیزه های افراد از ازدواج فامیل چیست ؟

  از

09353000102

    

 

منبع:لینک منبع