پنهان کردن مسائل مالی چه عواقبی برای زندگی مشترک دارد؟

 
5 / 5 ( 1 vote )

پنهان کردن مسائل مالی از همسر به یکی از دسرهای امروزی خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است.مشاوره خانواده به همیندلیل به این موضوع توجه کرده است. پنهان کردن مسائل مالی بیشتر از سمت آقایان روی می‌دهد. البته بیشتر به این خاطر که جامعه ما وظیفه مین مسائلی مالی آقایان است. اما گسترش حضور خانم‌ها مشاغل مختلف شاهد این نیز هستیم که خانم‌ها نیز مسائل مالی خود را از همسرانشان پنهان می کنند. اما دلیل این پنهانکاری چه میتواند شد؟

  • عدم تفاهم مورد مسائل مالی
  • اختلافات خانوادگی
  • حمایت از خانواده پی یا مای
  • داشتن اولویت های متفاوت مورد مسائل مالی
  • ترس از واکنش نامعقول و نامتناسب همسر

آیا پنهان کردن مسائل مالی از همسر رویکرد خوبی است؟

جواب این سوال اغلب موارد منفی است. شما می یست سعی کنید به شریک زندگی خود وغ نگویید. این از اولین مسائلی است که  مشاوره ازدواج مطرح میشود. قطعاً پنهان کردن مسائل مالی از همسر می تواند به اعتماد رابطه شما صدمه بزند. اما عواقب پنهان کردن مسائل مالی زندگی مشترک قابل کتمان نمی شد. شما ید سعی کنید به خاطر مسائل پیش پا افده و حتی مهم مالی رابطه خود را به خطر نیندازید. از جمله عواقب پنهان کردن مسائل مالی رابطه زناشویی می تواند موارد زیر شد:

  • ایجاد حس بی اعتمادی
  • تردید و دودلی نسبت به صداقت همسر
  • طلاق عاطفی
  • چک کردن وسواس گونه رفرها و گفرهای همسر
  • از بین رفتن صمیمیت رابطه زناشویی
  • لجزی مورد مسائل مختلف رابطه زناشویی

سست شدن پایه‌های زندگی مشترک به خاطر پنهان کردن مسائل مالی از همسر

اغلب موارد افراد برای پنهان کردن مسائل مالی توجیهات خاص خود را دارند. اما ید به این نکته توجه کنید که به هر دلیلی اگر شما مسائل مالی را از همسرن مخفی کنید از عواقب آن زندگی مشترک از آن مصون نخواهید بود. اینگونه موارد ید گفت که دود مخفی کاری به چشم فرد پنهان کار نیز خواهد رفت. شفاف نبودن مسائل مالی خود به عنوان عدم صداقت یا واضح‌تر بگویید وغ گفتند تعریف خواهد شد. اما چرا می گوییم دود این کار به چشم خود فرد پنهان کار نیز خواهد رفت؟

به دلیل اینکه شما مخفی کاری مسائل مالی اعتمادن از دیگران نیز سلب می شود. اگر من این کار را می توانم بکنم و مسائل مالی خود را پنهان کنم چه دلیلی دارد دیگران از جمله همسرم نیز از این کار امتناع کنند .


بیشتر بخوانید: ضرورت مشاوره روانشناسی چیست؟


 

پنهان کردن مسائل مادی مساوی طلاق عاطفی

بهتر است مسائل مالی خود را شفاف همسرن میان بگذارید. مورد بیان اولویت‌های مسائل مالی خود ترس را کنار بگذارید. اگر شما تنها یک ر به وغگویی و مخفی کاری روی بیاورید مجبور خواهید بود به این کار ادامه دهید. این مجبور بودن به پنهان کاری و وغگو یی به خاطر وغ‌های قبلی دور طلی را ایجاد می‌کند که برای خود فرد نیز خسته کننده خواهد بود. این دور طل وغگویی می‌تواند اعتماد به نفس شما را هدف بگیرد و آن را حد زیادی کاهش دهد و از طرفی یک رابطه داشتن رازهای فردی زیاد امکان صمیمیت به هیچ وجه وجود نخواهد داشت. صمیمیت زمانی شکل می‌گیرد که افراد رازهایی مشترکی داشته شند و نه مسائل سری شخصی.

میان گذاشتن رازهای خود همسرن قطعاً حس اعتماد و نزدیکی به یکدیگر شکل شکل می گیرد. زیرا این مسائل شخصی بسیار ارزشمند هستند و ید افراد اندیشمندی زندگی مطرح شوند. سعی کنید افکار، علائق و اولویت های زندگی خود را بدون ترس و واهمه و به صورت شفاف شریک زندگی خود میان بگذارید. برابر داشتن صداقت بیان خواسته‌های خود قطعاً آرامش خاطر بیشتری خواهیم داشت .


بیشتر بخوانید: مشاوره زناشویی و زندگی مشترک چیست؟


نظر یک مشاور خانواده مورد پنهان کاری مسائل مالی

سلام یکی از گلایه های آقایان اینه که میگن ما جرات نداریم پولمون روجایی خرج کنیم. مثلا اگه به خانوادم یا دوسنم کمک کنم خانمم ناراحت میشه و اعصاب خوردی و دعوا ایجاد میکنه. پاسخ ید بگم یکی از ویژگی هایی که یک زن دوست داره مردش ببینه حسابگر بودن مردش هست. یعنی اینکه خانم دوست داره مردش آدمی شه که هیچ کس نتونه سر او کلاه بگذاره و اصطلاحا” پولش رو بخوره. همین ویژگی هست که از مرد نگاه زن یه تکیه گاه، حامی و پشتین مناسب برای ادامه زندگی میسازه و زن میتونه اون حس و نیاز کمک گیرندگی و حمایت شوندگی رو که فطر” دوست داره ازمردش ببینه و لذت ببره.

از طرفی یه نیاز اساسی خانم توجه و دوست داشته شدن‌‌‌‌ِ منحصر به فردِ خودش توسط شوهرش هست و قبلا هم رها گفتیم که سر این مساله کوه نمی آیند
اما یک ویژگی مردان زندگی این است که دائم از خانمشون میخواهند توضیح بده که فلان چیز رو چند خریده و یا فلان پول رو چکار کرده است.


بیشتر بخوانید: ازدواج موفق


 

حالا توجه به نکات لا ید ببینیم چه چیزی خانم ها رو نگران میکند

آقایان ید بدانند نوع رفر و ادبیات مرد هنگامی که داره پول خرج میکنه و به کسی کمک میکنه خیلی مهم است و خانم بیشتر از اینکه سختش بشه که آقا پولی رو خرج کرده از نوع رفر و حرفهای مردش نگران میشه به عنوان مثال: تصور کنید شما مبلغی رو به یکی از دوسنتون و یا اعضای خانواده تون کمک کردید و خانم شما مطلع میشه و از شما میپرسه چرا این کار رو کردی؟ معمولا مردها هم جواب ممکنه یکی از ادبیات زیر رو بکار ببرند:
ممکنه بگویند به او مربوط نیست، پول خودمه و اختیارش رو دارم، مگه تو حالا کمبودی داشتی ،اگه هرموقع به تو پول ندادم شد حق داری اعتراض کنی، صلاح دیدم بهش پول بدم، تو به چه حقی از من میپرسی!! و یا اینکه دوستمه و آدم خوبیه کمکش کردم.


بیشتر بخوانید: مشاوره طلاق


دلایل رنجش خانم ها مورد مسائل مالی

آقایان بدانید که اگر هرکدام از ادبیات فوق و یا مشابه اینا رو بکار ببرید حداقل به سه دلیل موجب رنجش خانم شدید و واکنش های نامطلوب او مواجه میشوید.

  • اولین دلیل رنجش او اینه که احساس میکنه تو آدم بیحساب و کبی هستی و همین جوری پول هاتون رو داری خرج میکنی.
  • دومین دلیل هم اینه که حس میکنه چون به کسی غیر از خانمت پول دادی تو دیگه به او توجه نداری و شریک و هوویی برای توجه خودش پیدا شده چرا که تو بی دلیل به او پول دادی و یا اینکه رها وقتی خواستی به خانمت بگی دوستش داری هی بهش گفتی من که بهت پول میدم و خرجت میکنم پس حتما اون رو هم دوستش داری و از این مساله خیلی میرنجه.
  • سومین دلیل اینکه شمایی که از خانمت دائم میپرسی فلان پول رو چکار کرده چرا او حق نداره بپرسه و احساس میکنه کوچک و حقیر شده است.

اما راهکار صحیح چیست؟

راهکار صحیح واقع به کار بردن ادبیات و انجام رفری هست که حداقل به نیاز های لای خانمت پاسخ بده.

  • اول بکار بردن ادبیاتی که او احساس کنه حس او رو ک کردی و نگرانیش برات مهمه .
  • دوم نشان بده که تو همچنان حسابگری ات را زندگی داری
  • سوم اینکه هیچ وقت از خانمت نپرسی فلان پول رو چکار کرده است (البته مورد اینکه رفر خانم ید چگونه شد مطلب مردان خسیس نکاتی رو گفتم که ید خانمها حتما رعایت کنند)

 

حال توجه به این سه نکته ببینیم ید یک مرد چکار کند؟

مثلا همین مثال لا اول بهش بگید که احساس نگرانی او رو از دلیل اینکه داره این سوال رو از شما میکنه میفهمی و میفهمی که ید حواست شه کلاه سرت نره و او نگران این هست ادامه بهش بگو به این دلیل به اون دوستم و یا فلان عضو خانوادم پول دادم که از او پرسیدم چه گرفری داره و مطمئن نشدم مساله اش مهم نیست بهش پول ندادم و همچنین میتونید بگید الان به این دلیل بهش پول دادم.

چون او قبلا فلان گرفری به داد من رسید و یا فردا که قراره فلان کار رو انجام بدم روی او حساب کردم البته برای زگشت پولم هم فلان تضمین رو دارم و پولم رو نمیتونه لا بکشه و بهش گفتم کی پولم رو لازم دارم و از این دست ادبیات ها که نشان دهنده حسابگر بودن شما هست رو بکار ببرید البته این نکته رو هم بگم مردان واقعا هم اگه قرار شه به کسی پولی بدهند همین دلایل رو دارند پس چه خوبه که به خانمتون هم دلایلتون رو بگید.
پس آقایان بدانید اگه خانم ما حس کنه ما همچنان حسابگر هستیم و به کسی جز او توجه عاطفی نداریم به مسائل مالی ما گیر نمیدهند.


بیشتر بخوانید: معیارهای ازدواج


سوالات متداول

الگو گیری مورد پنهان‌کاری مسائل مالی چگونه است؟

زمانیکه فرزندان بزرگ می‌شوند و وارد جامعه میشوند. مخفی‌کاری خانواده خود روبرو بوده‌اند بنابراین ترجیح می‌دهند مسائل مالی خود را از دیگران پنهان کنند .

چگونه از پنهان‌کاری مورد مسائل مالی جلوگیری کنیم؟

شما می یست رابطه مسائل مالی اولویت هایخود را برای طرف مقابل شرح دهید. خط قرمز های خود را به خوبی ترسیم کنید .

پنهان‌کاری مسائل مالی به چه معناست؟

همانطور که می دانید زندگی مشترک یعنی غم و شادی ها هم شریک شیم زمانی که زوجین مسائل مالی را از یکدیگر پنهان می کنند حقیقت عهد و پیمان خود را نقض کرده اند چرا که ابتدای رابطه خود به صورت نانوشته تعهد داده اند که مسائل را از یکدیگر پنهان نکنند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز  خدمات متنوعی را زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: Financial Implications of Cohabitation

 

پنهان کردن مسائل مالی چه عواقبی برای زندگی مشترک دارد؟

  از

09353000102

    

 

منبع:لینک منبع